Zdziwienie światem i lęk przed niepojętym do końca życia są motorem twórczości Beksińskiego. Myśli o przemijaniu, o śmierci nieustannie temu wszystkiemu towarzyszą. Kolorystyka, czasami sprowadzona niemalże do jednego tonu, bogatego w niuanse odcienia, innym razem niezwykle barwnego, aż do granic efektów zdawałoby się nawet dość pospolitych, a jednak zamierzonych.
Amazement at the world and awe ot lite, still not fully fathomed, were the driving force in Beksiński`s work, constantly accompanied by thoughts ot transience and death. Sometimes his colour schemes were reduced almost to one hue elaborately nuanced in tone; at other times his colours were very bountitul, right to the verge ot rather commonplace but nonetheless deliberate effects.
UWAGI:
Tekst równol. pol., ang.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Fenomen twórczości Beksińskiego związany jest przede wszystkim z unaocznieniem, "zmaterializowaniem" w technikach artystycznych "obrazów podświadomości", które są zapewne symbolami wewnętrznych doświadczeń artysty, a w dużym stopniu symbolami stanów duchowych współczesnego człowieka. Groza śmierci, rozpadu, zniszczenia , samotności jest tu nieustannie obecna. Czy sztuka Zdzisława Beksińskiego prowadzi nas ku rozpaczy czy też działa na zasadzie catharsis, i czy światło, które nieustannie odnajdujemy w sztuce daje choć odrobinę nadziei - pozostanie zawsze osobistą refleksją każdego z widzów. Wiesław Banach
UWAGI:
Bibliogr. s. 142-143. Wstęp i przedm. również w jęz. ang.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Twórczość Zdzisława Beksińskiego, gdy patrzymy na niemal już półwieczny dorobek tego artysty, wykazuje niesłychaną spójność duchową. Przemiany dotyczą technik, środków artystycznych i formalnych, a nawet pewnych preferencji estetycznych. Niezmienna pozostaje atmosfera dzieł. Są dziennikiem osobistych, skrajnie indywidualnych doświadczeń wewnętrznych, nieustającej gry pomiędzy podświadomie narzucającymi się obrazami, a poszukiwaniem formy mającej nadać dziełu siłę ekspresji. Sztuka ta karmi się rzeczywistością, podobnie jak sen, który wybiera fragmenty z doświadczeń codzienności, układając je w nowy, nigdy nieodgadniony do końca wzór. Wiesław Banach
UWAGI:
Bibliogr. s. 142-143. Tekst równol. pol. i ang.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Nazaret, Betlejem, Jerozolima, Jordan, Genezaret, Góra Oliwna - te nazwy są znane każdemu czytelnikowi Biblii, zwłaszcza Ewangelii. Pojawiają się one na kartach Pisma Świętego jako ważne miejsca, w których dokonały się wielkie wydarzenia zbawcze. Zostały one uświęcone obecnością Jezusa Chrystusa. Dlatego te miejscowości, krainy geograficzne i zachowane w nich zabytki przyciągają tłumy pielgrzymów, którzy chcą zobaczyć tę świętą przestrzeń. Poznanie tych ważnych miejsc biblijnej geografii pomaga pogłębić wiarę, a tym, którzy sceptycznie podchodzą do informacji przekazywanych w Ewangeliach, pozwala przekonać się o całkowitej prawdziwości opowiedzianych w nich wydarzeń. Czas przeżyty w Ziemi Świętej zwykle jest utrwalany na zdjęciach, dzięki czemu w każdej chwili można powrócić do zachowanej treści. Takim właśnie cyfrowym zapisem obrazów jest prezentowany album. Zebrane w nim fotografie zrobiono podczas kursu archeologicznego odbytego w ramach specjalistycznych studiów w Papieskim Instytucie Biblijnym w Rzymie we wrześniu 2007 r. oraz ponownej wyprawy w lipcu 2009 r. W programie zawarto zwiedzanie wszystkich ważnych stacji archeologicznych i miejsc sakralnych Izraela. Była to znakomita okazja do poznania terenu, na którym dokonały się wydarzenia opisane czy jedynie wzmiankowane w Starym i Nowym Testamencie. [Ze Wstępu]
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni